مسایل روانشناختی و آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان استثنائی

 

 

 

 

 

مشکلات ویژه یادگیری 

Specific  Learning  Difficulties 

( LD)

یادگیری چیست

یادگیری:ایجاد تغییر نسبتاً پایدار در رفتار بالقوه یادگیرنده مشروط بر آنکه این تغییر بر اثر اخذ تجربه رخ دهد.

یاد گیری به یک گروه از فرآیندها برای قرار دادن چیزها در مغزو بازیابی آن ها در آینده اطلاق می گردد. این گروه از فرآیندها شامل زیر میگردد:              

                - دریافت

               - کد نگاری

               - ذخیره سازی

               - بازیابی   

گام های یادگیری

گام اول : توجه

گام دوم : درک

گام سوم: یکپارچگی

               - مرحله بندی ( ترتیب)

               -ا نتزاع ( جای دادن در زمینه )

               - سازماندهی

گام چهارم : حافظه

گام پنجم : برون داد

توجه: تمرکز ادراک که منجر به آگاهی ژرفتر از محرکهای معدود می شود

ادراک : آنچه ما از محرکها درک می کنیم به برخی فرایندهای شناختی نیز بستگی دارد که رغبتها ، هدفها و انتظارات ما را در آن لحظه منعکس می کند


یکپارچگی : ارتباط اطلاعات با دانش قبلی وسازمان یافتگی آن

حافظه : در این مرحله اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد یا برای بازیابی بعدی ذخیره می شود


برون داد اطلاعات   : اطلاعات از طریق زبان یا فعالیتهای حرکتی ارسال می شود .

مشکلات ویژه یادگیری

اختلال در یک یا چند فرآیند روان شناختی پایه که در فهم یا به کار گیری زبان ، صحبت کردن

و نوشتن دخالت دارند.

این اختلال ممکن است خود را به صورت نقص در توانایی گوش کردن ، فکر کردن ، صحبت

کردن ، خواندن ، نوشتن ، هجی کردن یا عملیات ریاضی نشان دهد

دانش آموزان با اختلالات خاص یاد گیری

به فردی ”دانش آموز با اختلالات خاص یادگیری“ اطلاق می شود که با وجود برخورداری از هوش طبیعی ونداشتن نقایص حسی آسیب شدید مغزی ومشکلات شدید عاطفی، اجتماعی قادر به بهره

گیری کامل از آموزش نبوده و در یک یا چند ماده درسی ضعف محسوس ومشهود داشته باشد

وجوداین دانش آموزان به قدمت تاریخ آموزش وپرورش می باشد

تا قبل از سال 1963 برای کودکانی که دارای هوش متوسط بالاتر بوده ولی در یادگیری دچار مشکلاتی بودند، اصطلاحاتی از قبیل: آسیب خفیف مغزی، نقایص ا درا کی ، آسیب عصبی، دیر آموز، کود ک دگر سان،بد کاری مغز، سندرم   اشتراوس، نوروفرنی بکار می بردند

در سال 1963 ساموئل کرک اصطلاح کودکان با ناتوانیهای یاد گیری یا اختلالات یاد گیری را پیشنهاد کرد

بروز مشکلات در مراحل یادگیری

1- مشکلات در مرحله درون داد :

الف – ناتوانیهای ادراکی – دیداری

ب - ناتوانیهای ادراکی – شنیداری

ج  - اختلالهای حس یکپارچه

د – مشکلات ادراکی اجتماعی

2- مشکلات در حافظه : مشکل بیشتر در حافظه کوتاه مدت می باشد .
3- مشکلات در یکپارچه سازی:
   الف – ناتوانی در توا لی
    ب – ناتوانی در مفاهیم انتزاعی ( تعمیم پذیری)
     ج -   ناتوانی در سازماندهی مفهوم کلی 

4- مشکلات در مرحله برون داد :
   الف – ناتوانی زبان
   ب – ناتوانیهای حرکتی
        - مشکلات حرکتی درشت  
        - مشکلات حرکتی ظریف    
        - مشکلات دیداری حرکتی ( کپی کردن )

شيوع ناتوانائيهاي يادگيري

لرنر (1997): دامنه اين اختلال را 1 تا 30 درصد در پژوهشهاي مختلف گزارش كرده است

ريسكي (1979): دامنه شيوع اين اختلال را 3 تا 15 درصد گزارش نمودند.

 چان، هو ، تسانگ ، لی و چانگ ( 2007 ) :میزان شیوع نارسا خوانی سنین  6تا 10 ساله را برابر با 12/6 در صد برآورد کرده اند و فراوانی آن را در پسران 1/6 در صد بیش از دختران دانسته اند .

اسوانسون ، هاریس و گراهام ( 2003) : بالاترین میزان شیوع اختلال خواندن را در دانش آموزان پایه دوم در حدود 12 درصد و پایین ترین میزان شیوع را در دانش آموزان پایه پنجم حدود 3درصد گزارش کرده اند .

بررسی میزان شیوع مشکلات ویژه یادگیری در بین دانش آموزان پایه ها ی دوم تا پنجم ابتدایی در استان آذربایجان شرقی

- میزان شیوع بر اساس ملاک های تشخیصی ۸۸/۷ درصد برآورد گردید.

- میزان ابتلاء به مشکلات ویژه یادگیری بر اساس معیار تفاوت نمرات آزمون کلامی و غیر کلامی وکسلر 84/3 بر آورد گردید .

- بین ادراک و حافظه دیداری دانش آموزان مشکل دار و عادی تفاوت معنی دار وجود دارد .
- بین حافظه شنیداری دانش آموزان مشکل داروعادی تفاوت معنی دار می باشد .

- بین آگاهی واجی دانش آموزان مشکل داروعادی تفاوت معنی دارمی باشد.
 
- بین توجه و دقت دانش آموزان مشکل دارو عادی تفاوت معنی دارمی باشد.

- بین برتری جانبی دانش آموزان مشکل دار و عادی تفاوت معنی دار نمی باشد .
 

LD ویژگیهای دانش آموزان

- فقط در یک یاچند ماده درسی مشکل دارند.

- ناتوانی آنها به دلیل ضعف و مشکل در فرآیندهای پایه روانی مانند: ادراک،توجه،حافظه، تشخیص و ...می باشد. 

- از نظر هوشی در حد متوسط یا بالاتر بوده واز لحاظ رفتار سازشی مشکل ندارند.

- مشکلی در حواس بینایی و شنوایی و... ندارند. 

- تفاوت قابل ملاحظه ای بین میزان توانایی و پیشرفت تحصیلی آنها وجود دارد .

مشکلات دانش آموزان دارای اختلالات خاص یادگیری در مدرسه

ایجاد فشار روانی برای دانش آموز ، معلم و خانواده

کاهش اعتماد به نفس در دانش آموز

ایجاد اختلالات عاطفی و رفتاری

محرومیت تحصیلی

افت تحصیلی و اتلا ف منابع

غیبت وفرار از مدرسه

ایجاد زمینه برای ناهنجاریهای اجتماعی

کاهش کیفیت عمومی آموزش وپرورش

ایجاد حلقه معیوب در تعلیم وتربیت جامعه

علل مشکلات ویژه یادگیری 

فقدان انگیزش کافی

فقدان توجه ودقت لازم

دقت بیش از اندازه به جزئی از کل

فقدان هماهنگی لازم در حرکات

مشکلات حافظه،شناخت و فراشناخت

عوامل ارگانیکی و بیولوژیکی

نقص توجه : توجه به مجموعه ای از عملیات پیچیده ذهنی اطلاق می شود که شامل تمرکز بر هدف ، گوش به زنگ بودن در یک زمان طولانی ، رمز گردانی ویژگیهای محرک و تغییراز یک هدف به هدف دیگر است .دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری توان انجام مستمر یک تکلیف را نداشته و تکانشگرانه عمل می کنند (هالاهان وکافمن ، 2003)

نقص ادراکی :یک چشم پزشک اسکاتلندی به نام هینشل وود  در سال 1917 ادعا کرد که مشکلات یادگیری در نتیجه وجود اشکال در فراگیری و ذخیره سازی تصویر لغات و حروف در مغز پدید می آیند . کریمی (1380 ) معتقد است در طول دهه های اخیر نیرومندی فرضیه های متکی بر علت ادراکی – حرکتی در اختلالات یادگیری رو به ضعف گذاشته است .

نقص حافظه : حافظه یک عامل مهم برای پیش بینی میزان یادگیری بالقوه است و هر گونه نقص در آن به افت تحصیلی منجر خواهد شد.زیرا دانش آموزان دارای نقص حافظه قادر نیستند اطلاعات را به حد کافی برای انجام تکالیف در ذهن خود نگهداری کنند . مشکلات حافظه بیشتر مربوط به کلمه ها هستند و هر گاه از سایر محرک ها استفاده شود این مشکلات مشاهده نمی شود . عده ای از محققان وجود ارتباط معنی دار بین حافظه توالی شنیداری و ناتوانی یادگیری را ثابت کرده اند . این عامل به شدت والدین و معلمان را عصبانی می کند زیرا تصور اینکه یک کودک باهوش چگونه به سادگی برخی چیزها را فراموش می کند برای آنان باور کردنی نیست (هالاهان و کافمن ، 2003 )

نقایص موجود در پردازش واجی : آگاهی واج شناسی شامل مهارت های تقطیع هجایی و قافیه ، ترکیب هجایی ، تقطیع صدایی ، دستکاری صدایی و تقطیع خوشه ای است که طی مراحل تدریجی و تحت تاثیر تجارب شنیداری و بیانی از مرحله پنهانی به مرحله آشکار می رسد .بیشتر پژوهشگران معتقدند مشکل در خواندن ارتباط قابل توجهی با نقص درمهارت های زبانی به خصوص مهارت های واج شناختی دارد ،چرا که اگر فردی در شکستن لغات به اصوات تشکیل دهنده آن و ترکیب اصوات منفرد با هم و ساختن واژگان مشکل داشته باشد در یادگیری خواندن نیز با مشکل مواجه خواهد شد (هالاهان و کافمن ، 2003 ).

نظریه های بنیادی درعلل بروزمشکلات ویژه یادگیری

نظریه غلبه طرفی مغز : اورتون ( 1937) معتقد است که باید

یک طرف مغز بر طرف دیگر غلبه کند و گرنه نارسائیهای در تکلم،نوشتن، خواندن در اثرعدم غلبه طرفی مغز ایجاد خواهد شد .

افرادی مانند ورنر ، پیاژه و برونر نظریه غلبه طرفی را نا د یده می انگارند .

نظریه کوتاهی دامنه توجه : روس ( 1976) معتقد است در میان کودکان دارای مشکلات یادگیری فرآیند رشد در کسب دقت و توجه طبیعی دچار تاخیر یا وقفه شده است . بعضی از این کودکان مقدار زیادی از وقت و انرژی خود را صرف تلفظ حروف مختلفی در یک کلمه می کنند و وجود کلی خود کلمه را از یاد می برند.

نظریه فرابری آگاهیها : براین وطرفداران این نظریه عقیده دارند کودکان بامشکلات ویژه یادگیری دچار دشواریهایی در خصوص دریافت ضبط و بازگرداندن آگاهیهای داده شده درمسیر یادگیری می باشند.در این نظریه سه فرض اساسی وجود دارد .اولین فرض آن است که در کسب مهارتها ، توالی رشد وجود دارد. بدین معنی که کودکان ابتداازطریق یک حس ( بینایی یا شنوایی)یاد می گیرند و سپس قادر خواهند بود که آگاهیها و محرک های داده شده را از طریق دو حس دریافت دارند وبه آن معنی بخشند . دومین فرض عبارت است از این که کودکان مبتلا به مشکلات یادگیری در تجزیه و تحلیل آگاهیها و محرک های دریافت شده مشکل دارند. سومین فرض این است که درمان و آموزش وقتی موثر است که اشکال موجود در فرابری آگاهیها مشخص و معین گردد. ( سیف نراقی و نادری ، 1384 )

نظریه تاخیر در رشد: کریشلی وطرفداران این نظریه معتقدند که کودکان با مشکلات یادگیری کندتر از همسالان خود آگاهیهای و محرکهای محیط را جذب می کنند . تحقیقات پراکنده نشان می دهد که این گونه کودکان از نظر کیفیت یادگیری تفاوتی با کودکان دیگر ندارند بلکه از نظر کمیت یادگیری متفاوت هستند ، یعنی آنان در فراگیری مطالب ، کندتر یا آهسته تر از کودکان بهنجار هستند .

نظریه ضایعات خفیف مغزی : برت نر (1972) و اشتراوس معتقد است کودکان با مشکلات یادگیری در مقایسه با کودکان بهنجار دارای نشانه های بیشتری از آسیبهای عصبی هستند.

ارزشیابی عصبی کودکان با نارسائیهای ویژه در یادگیری از طریق آزمونهایی نظیر : تقلید ضربات زده شده ، تمیز چپ و راست ، تشخیص محل تماس دو نقطه بدن با هم ، نشان داده است که این کودکان بیشتر از همسالان عادی خود دچار مشکل هستند .

نظریه روانکاوی : فروید – اریکسون  اعتقاد دارند دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری دارای کنش (من ) ناقص هستند .فعالیت این کودکان به جای پرورش عزت نفس و ارزشمندی (من ) به نکوهش (خود) می انجامد.

نظریه شناختی : ورنر – پیاژه – برونر  اعتقاد  دارند رشد غیر کلامی ، زیر بنای رشد کلامی است. در دانش آموزان دچار مشکلات ویژه یادگیری ارتباط و توازن رشد عادی کلامی و غیر کلامی به شکل ناقص یا قطع می باشد .

نظریه چند عاملی : هاستراک اعتقاد دارد یادگیری فرآیند پیچیده ای است و عوامل مختلفی در آن دخالت دارند پس بهتر است به جای نظریه های یک عامل برای تمام گروه های مشکلات یادگیری ، چند نظریه یک گروه فرعی را بررسی کنند .

مشکلات ویژه یادگیری در محیط مدرسه

زبان گفتاری: تاخیر،اختلال یا اختلاف در شنیدن و صحبت کردن

زبان نوشتاری: مشکلات در خواندن، نوشتن وهجی کردن

محاسبه : مشکل در انجام عملیات ریاضی یا درک مفاهیم پایه

استدلال : مشکل در سازماندهی و یکپارچگی افکار

مهارتهای سازماندهی: مشکل در سازمان دادن سطوح یادگیری ( حیطه های شناختی ، عاطفی و روانی ،حرکتی)

نارسا خوانی 

اهمیت خواندن

خواندن پیچیده ترین و در عین حال ارزشمند ترین کنش ذهنی است . خواندن نه تنها اساسی ترین و ضروری ترین پیش نیاز یادگیریهای آموزشگاهی بوده و مهارت فوق العاده دانش آموزان  دبستانی در خواندن ، بیانگر توانایی قابل ملاحظه هوشی و پیشرفت مطلوب تحصیلی ایشان می باشد ، بلکه از مهمترین عوامل بهداشت روانی و سازگاری شغلی و اجتماعی افراد ، به خصوص بزرگسالان نیز هست

مسئله خواندن آن قدر از اهمیت و ارزش فوق العاده ای برخوردار است که پیام وحی خداوندی به آخرین پیامبرش حضرت محمد ( ص ) با کلمه ( اقرا ) آغاز می گردد.

مراحل یادگیری خواندن

مرحله 1 – آماده شدن برای شروع خواندن : رشد مهارتهای شنوایی و بینایی از طریق ادراک و حافظه شنوایی و بینایی  رشد گفتار ، هماهنگی بین حرکات چشم و دست ، انجام دستورات امری ، درک توالی رویدادها در امور واقعی زندگی ودر داستانها، تمیز رنگها از یکدیگر ، شناخت چپ وراست ، بالا وپائین ، جلو و عقب و دور و نزدیک

مرحله 2 – شروع خواندن : شناخت کلمه های پایه – آموزش مهارت های تجزیه و تحلیل کلمه و ایجاد اعتماد به نفس در کودک برای خواندن – رشد ادراک بینایی ، شنوایی ، تشخیص صداها ، حروف الفبا – تجزیه کلمات به بخش ها و صداها

رشد مهارتهای خواندن : شناخت کلمات بیشتر-مرحله 3
              رشد ادراک معنایی – ایجاد علاقه به خواندن
مرحله 4 – خواندن به طور گسترده : خواندن مستقل – درک  معنا – لذت بردن از مطالعه    
مرحله 5 – پالایش خواندن : درک بهتر جملات و افزایش مهارتهای یادگیری از طریق خواندن

Dyslexiaنارسا خوانی

نارسا خوانی به هر گونه ناتوانی در خواندن اطلاق می شود که به واسطه آن دانش آموزان از سطح پایه کلاس خود در زمینه خواندن عقب می مانند و هیچ گونه شواهد عینی دال بر نارسایی هایی چون : عقب ماندگی ذهنی ، آسیب عمده مغزی یا مشکلات هیجانی و فرهنگی و نیز زبان گفتاری وجود ندارد .

نارسا خوانی تحولی

نارساخواني تحولي تركيبي ازنا توانی ها و مشكلاتي است كه فرآيند يادگيري را در يك يا چند زمينه از جمله خواندن، نوشتن و هجي كردن تحت تأثير قرار مي دهد. اين اختلال ممكن است با مشكلاتي در زمينه هاي سرعت پردازش، حافظه كوتاه مدت، توالي، ادراك ديداري/ شنيداري، زبان گفتاري و

مهارت هاي حرکتی نيز همراه باشد.( انجمن انگلیسی نارسا خوانی ، 2003)

انواع نارسا خوانی


1- نارسا خوانی بینایی : این افراد اغلب در جهت  یابی – تمیز اندازه و شکل ، تشخیص کلمه به عنوان یک کل و پردازش بینایی و تجسم فضایی دچار مشکل هستند .
2- نارسا خوانی شنوایی : این افراد معمولا در تشخیص صداهای گفتاری – ترکیب صداها ، نامگذاری       پردازش شنیداری ، توالی حافظه شنیداری ، تحلیل صداها یا هجی ها و ترکیب آنها برای خواندن کلمه مشکل دارند .

ویژگیهای دانش آموزان دارای اختلال خواندن

- ممکن است برخی حروف را سروته ببیند.

- اشتباه درآواهایی که ازلحاظ صوتی مجاوریکدیگرند( ب- پ)

- ممکن است قادر به درک یا کشف تفاوت ها بین حروف هم   شکل مانند( ع – غ ) نباشند.

- به دلیل بی تفاوتی دانش آموز نا رساخوان نسبت به ترتیب  حروف، ممکن است کلمه را از انتها به ابتدا بخوانند .  ( روز  را بخواند  زور)

- دانش در حین خواندن حرف یا کلمه را لابلای متن قرار می دهد که وجود ندارد .

- حروف مجزا را می شناسند ولی قادر به ایجاد صدا در کلمه ای که می خوانند ، نشوند.

- ممکن است قادر به تشخیص کلماتی که قبلا دیده اند ، نباشند.

- ممکن است قادر به درک ارزش بیانی کلمات نباشند.

- در یادگیری و به خاطر سپردن کلمات دیده شده مشکل دارند.

- مشکل در سازماندهی مطالب خوانده شده

- مشکل در یافتن کلمات صحیح ومناسب برای برقراری ارتباط شفاهی و کتبی

- کند خوا نی و شمرده خوا نی

- تغییر دادن افعال جمله به میل خود

- به علایم نگارش مانند ( . - ، ) توجه نمی کند .

- کلمات(خواهر،عیسی،خواب) را به شکل نوشتاری می خوانند

- کودک در پاسخ دادن به پرسش هایی در باره مطلب خوانده شده مشکل دارد .

- کودک در نتیجه گیری و خلاصه گویی متن و پاسخ به سوالات مطرح شده از متن توانایی ندارد .

- درخواندن شفاهی و کلامی تردید می کنند و گاهی دچار لکنت می شوند .

- به جای این که چشم هایشان را هنگام خواندن حرکت دهند سرشان را تکان می دهند .

- وقتی مطلبی را آهسته می خوانند ، لب هایشان را تکان می دهند یا در ذهنشان لغات را می خوانند .

سبب شناسی اختلالات خواندن

         ◄اختلال در درک بینایی و حافظه بینایی

         ◄اختلال درترکیب بین حسی

        - اختلال در یاد آوری نظم تداعی و توالی

      ◄اختلال در پردازش کلامی

اهمیت نوشتن در فرآیند تحصیل

در میان مهارت های تحصیلی،نوشتن ملموس ترین مهارت است .زیرا در این مهارت فرد از خود سندی کتبی به جای می گذارد.

نوشتن یک مهارت ساده نیست ، بلکه فعالیتی هم ذهنی و هم جسمانی می باشد.

فعالیت نوشتن با مهارت هایی از قبیل توانایی نگهداری موضوع به صورت کلمه ها ،ترسیم گرافیکی شکل حروف و کلمات، به کار گیری صحیح ابزار نوشتن و داشتن حافظه( ادراکی – حرکتی ) کار آمد ارتباط دارد.

مهارت های پیش از نوشتن

برای تسلط در نوشتن : درک رابطه های بدن چون بالا و پایین ، رو وزیر، مدل برداری از اندازه ها و شکل ها ، درست گرفتن مداد ، وضعیت کاغذ و قرار گرفتن بدن و رشد کافی هماهنگی حرکتی ظریف برای درست نوشتن ضروری است.

سیستم عصبی مرکزی سالم، توانایی شناختی سالم ، مهارت های زبانی( دریافتی – بیانی ) سالم ، انگیزش ، رشد مهارت ها ، مهارت های تمرین و ثبات هیجانی از جمله نیاز مندی های زبان نوشتاری می باشد.

نشانه های اختلال نوشتن

-         حذف پاره ای از هجاها یاحروف

-         تقطیع کلمات یا حروف به یکدیگر ناشی از بی توجهی به معنی جمله و ارزش معنایی کلمات

-         نوشتن کلمات آنچنان که آنها را تلفظ می کند.( سپ – صبح)

-         وارونه نویسی کلمات ( دور – رود )

-         ناتوانی در رو نویسی از متن بدون اشتباه

-         اندازه غیر طبیعی نوشته ها

-         صحبت با خود در موقع نوشتن

-         گرفتگی عضلانی

-         اشتباه نوشتن ( مار – بار ) ( دست – بست )

-         گرفتن حالت های عجیب مچ دست و یا کاغذ در موقع نوشتن

-         آهستگی در نوشتن

-         نوشتن عجولانه و بدون دقت

-         خستگی سریع درموقع نوشتن

-         غلط نویسی کلماتی که املای مرسوم دارند . مانند ( خاهر) به جای ( خواهر )

-         عدم توانایی در پیاده کردن و سازمان دادن افکار روی کاغذ

-         دانش آموزان جملات را ناقص و بدون رعایت نکات دستوری می نویسد ( علی زد حسن را )-  - دانش آ موز ضمایر و افعال را مناسب با فاعل  به کار نمی برد.
- دانش آموز در منظم سازی جملات در هم ریخته  مشکل دارد.

عوامل موثر در اختلا ل نوشتن

-         اختلا ل های کنترل حرکتی و ضعف مهارتهای حرکتی

-         اختلال های ادراک بصری ( نارسایی در ادراک بینایی حروف و کلمات )

-         اختلال وضعف حافظه بینایی و شنوایی

-         عدم توجه و دقت

-         نارسایی در ادراک بینایی حروف و کلمات

-         دشواری در انتقال اطلاعات از یک کانال حسی به کانال دیگر

-         انتزاعی بودن مطلب

-         وضعیت قرارگرفتن نامناسب کاغذ و بدن به هنگام نوشتن

-         فاصله نامناسب سر دانش آموز با کاغذ موقع نوشتن

-         استفاده از میز و صندلی نامناسب

-         در دست گرفتن مداد به صورت نامناسب

-         عدم توانایی در طراحی فرم صحیح ترسیم هر یک از حروف و کلمات در ذهن

-         تاخیر و نارسایی در تکلم

-         بی قراری و پرتحرکی

-         نارسایی آموزشی

-         خطا در توالی دیداری – شنیداری

چند تمرین برای رفع اختلالات موثردر نوشتن

درمان وارونه و قرینه نویسی : تن آگاهی – تشخیص چپ و راست

تقویت حافظه دیداری : نشان دادن اشیا و تصاویر و درخواست بیان جزئیات آن وقتی که از دید کودک پنهان است.

تقویت تمیز دیداری : تشخیص تشابهات و تفاوتهای اشیا و تصاویر – ادراک نقش از زمینه – اکمال دیداری- هماهنگی دیداری حرکتی

تقویت حساسیت شنوایی :آشنایی و تفاوت گذاری بین صدا های مختلف منابع صدا ساز

پرورش دقت : تشخیص تفاوتهای جزیی بین دو تصویر مشابه

انواع مشکلات در ریاضیات

مشکل در تشخیص اشکال ( دسته بندی بر اساس شکل و اندازه )

مشکل در تشخیص اندازه ها ( بزرگ – کوچک ، دراز – کوتاه )

مشکل در شناخت مجموعه ها و اعداد

مشکل در یادگیری تناظر یک به یک

مشکل در شمارش

مشکل در پیوستگی شنیداری – دیداری

مشکل در درک مفهوم ارزش مکانی اعداد

مشکل در محاسبات پایه ای ریاضی ( جمع ، تفریق ، ضرب و تقسیم )

مشکل در کپی کردن ا شکا ل هندسی و یا درک مفاهیم مربوط به خط زاویه و ضلع

مشکل در اندازه گیری( استفاده از خط کش ، گونیا ، نقاله و متر )

مشکل در شناخت ارزش پول

مشکل در استفاده از ساعت

مشکل در زبان کمی ( بیشتروکمتر،قبل وبعد،کم وزیاد)

مشکل در حل مساله

مشکل در حافظه ریاضی

دید گاه های نظری در مشکلات یادگیری ریاضیات

دیدگاه عصب روان شناختی- توانش ذهنی : یک رابطه علت و معلولی بین محل خطای مغزی و توانایی ریاضیات  وجود دارد.

               - فقدان آمادگی ذهنی

               - عملکرد پایین هوش غیر کلامی

دیدگاه آموزشی – نارسایی تکالیف : ریاضیات به عنوان مجموعه ای از دانش و مهارت های کسب شده در زمان یادگیری و تمرین در نظر گرفته می شود . بنابر این تدریس ناکافی یا نادرست مشکل یاد گیری ایجاد می کند .

دیدگاه تحول شناختی : دانش ریاضیات را شامل سلسله مراتب یاد گیری ( حرکتی– تصویری– نمادین ) می داند.
- ضعف حافظه بینایی و شنوایی
- اختلال در تشخیص و درک بینایی { تشخیص یا شناخت شکل ها و طرحهای هندسی  گوناگون به ویژه زوایا – جور کردن اشیا بر اساس شکل و اندازه آنها – تشخیص و درک تصویر اصلی از زمینه آن یا تشخیص جزء از کل – تشخیص حروف و کلمات از یکدیگر }
- اختلال در تشخیص و درک شنوایی
- اختلال در ادراک فضایی

نکاتی که باید در درمان مشکلات ریاضیات رعایت گردد :

برای آموزش مفاهیم ریاضیات باید مراحل رشد شناختی وسلسله مراتب یادگیری مفاهیم رعایت شود .

دانش آموز باید فرصت درک وکشف رابطه های ریاضی را داشته واستدلال خود را برای حل مسایل بیان کنند تا از درستی تفکر آنان اطمینان حاصل شود .

آموزش مفاهیم ریاضی باید از اشیای واقعی یا مواد قابل لمس و مشاهده متعدد و متنوع شروع شود .

در آموزش ریاضی باید امکان عملی نمودن مفاهیم یاد گرفته شده فراهم آید .

چند پيشنهاد راهبردي در حل مسايل رياضي

- مساله را بخوانيد .به دنبال واژه هاي كليدي كه روش مورد استفاده را نشان مي دهند باشيد .(روي هم رفته- باقي مانده –خرج شده – بيش از و ...)

- مساله را دوباره بخوانيد . اطلاعات كليدي را مشخص كنيد . جزئيات اضافي را ناديده بگيريد . راه حل در چه واحدهايي خواهد بود ؟( كيلوگرم ، سانتي متر ، تعداد و ...)

- مساله را تصويري كنيد . تصويري بكشيد ويا در ذهن خود آن را رسم كنيد .

- مساله را بنويسيد . گام هاي محاسبه اي را روي كاغذ بياوريد.

- پاسخ را تخمين بزنيد. پاسخ معقول كدام است ؟

- مساله را حل كنيد . محاسبات لازم را انجام دهيد .

- پاسخ را بررسي كنيد . پاسخ را با تخمين مقايسه كنيد . گام هاي محاسبه را بررسي كنيد و واحدها را در برابر پرسش اوليه بررسي كنيد .

LDمشکل مهارت های اجتماعی دانش آموزان

دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری در مقایسه با همسالان طبیعی خود از محبوبیت کمتری برخوردارند و به سادگی نمی توانند خود را با دستور العمل های کلاسی تطبیق دهند .

این دانش آموزان در درک دیدگاه های دیگران دچار کاستی و ضعف هستند لذا دیگران از جمله والدین و معلمان آنان را خود مدار و نافرمان می پندارند .

آنان در تشخیص و درک صدا و آهنگ آن و نیز معنای اجتماعی حالات چهره ضعف دارند . و این کاستی به میزان زیادی تعامل اجتماعی آنان را تحت تاثیر قرار می دهد .

همپوشی مشکلات یادگیری و اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی

مشکلات یادگیری ممکن است قبل از مشکلات توجه بروز کند و دانش آموزان به  خاطر شکست های پی در پی دچار ناکامی شده و ناکامی ، منجر به رفتارهای بی توجهی گردد.

مشکلات توجه ممکن است موجب مشکلات یادگیری دانش آموز در تحصیل شده و بنابر این باعث شود او از دیگران عقب بیفتد .

مشکلات توجه و مشکلات یادگیری ممکن است مشکلات جداگانه ای باشد که باهم اتفاق افتاده اند .

روش های شناسایی و تشخیص مشکلات ویژه یادگیری
 

1- روش مشاهده : مشاهده دانش آموزان در موقعیت ها و مکان های مختلف و کسب اطلاعات لازم

2- روش مصاحبه : مصاحبه با کسانی که نسبت به کودک شناخت دارند مانند والدین و معلمان

3 - روش استفاده از آزمون ها : استفاده از آزمون های هوشی ، روانی ، عملکردی و غیره

ویژگی های آزمونگر

1- تخصص لازم در اجرای آزمون و شناخت ویژگی های آن ونیز چگونگی تعبیر و تفسیر آن

2- آشنایی با قوانین و اصول مربوط به تحول کودکان و ادراک درست آن

3- داشتن درک مناسب از تفاوت های بین فردی و درون فردی بویژه در ارزیابی هوش عملی و هوش کلامی

4- توانایی بر قراری ارتباط دوستانه وصمیمی با کودک قبل از اجرای آزمون

5- توانایی پرهیز از پیشداوری ها ، تمایلات و تعصبات شخصی

6- توانایی توجه ودقت به حالت های ویژه کودکان مانند خواب آلودگی ، خستگی ، گرسنگی ، تشنگی ، بی رغبتی
7- ممانعت از حضور متغییرهای مزاحم در هنگام اجرای آزمون
 مانند سروصدا ، دخالت دیگران و مانند آن
8- پرهیز از تک بعدی نگریستن به مسئله و توجه به ابعاد مختلف جسمی ، ذهنی و رفتاری کودکان
9- مشاهده دقیق آزمودنی در هنگام پاسخگویی به آزمون و ثبت رفتارها و گفتارهای او سپس تجزیه و تحلیل آن
10- توجه به نارسایی های ویژه دانش آموزان همانند مشکلات شنوایی ، بینایی و حرکتی                     

مراحل تشخیص مشکلات ویژه یادگیری

1-    باید مشخص شود مشکل کودک جنبه ویژه دارد یا کلی

الف: اخذ اطلاعات فردی و خانوادگی

ب : انجام آزمونهای هوشی ( ریون – وکسلر –لایتر- گودیناف)

2-    تشخیص علت ویژه مشکل

- ارزیابی سلامت بینایی و شنوایی

 ارزیابی ادراک دیداری – حرکتی ( بندر گشتالت ، بنتون ، آزمون رشد ادراک بینایی فراستیک)

- ارزیابی تمیز شنوایی( آزمون تشخیص تفاوت شنوایی وپمن)

- ارزیابی توانائیهای ریاضیات ( آزمون کی مت)

- ارزیابی توانایی روانی- زبانی ( دریافت- سازماندهی- گویش)

- ارزیابی مشکلات عاطفی ( C.A.T –T.A.T و ترسیم خانواده)

- ارزیابی غلبه طرفی مغز

- ارزیابی مشکلات حرکتی درشت و ظریف

- ارزیابی مشکلات رفتاری ( چک لیست راتر)

- بررسیهای بالینی و آزمایشگاهی پزشکی ( هیپو گلیسمی- هیپو تیروئیدیسم)

مایکل باست و جانسون معتقد است در تشخیص و طراحی برنامه آموزشی باید موارد زیر را  رعایت کرد:  

1-  آیا مشکل دانش آموز در یک کانال حسی است ؟

2 – چه سطحی از سطوح یادگیری در گیر مشکل است ؟ (احساس– ادراک – تصور- نمادین کردن –درک مفهوم)

3 – آ یا مشکل کودک کلامی است یا غیر کلامی ؟

4 – مشکل کودک بر کدام از زمینه ها چون: خواندن ، نوشتن و ریاضیات بیشترین تاثیر را دارد .

5 – اثرات آشکار و بالقوه این ناتوانی بر رشد بلوغ اجتماعی چیست ؟

- آموزش باید انفرادی و بر اساس توانایی های دانش آموز  با توجه به نارسایی های او تهیه وتنظیم شود
- آموزش باید از سطحی از سلسله مراتب یادگیری که دانش آموز در آن مشکل دارد شروع شود .
- آموزش باید بر اساس آمادگی و انگیزه دانش آموز داده شود .
- آموزش باید بر اساس سطح تحمل کودک تنظیم شود .
- آموزش باید بر مهارت های کلامی و غیر کلامی تاکید داشته باشد .
- در تنظیم برنامه های آموزشی باید نتایج حاصل از آزمایشهای روانی و جسمی فرد مد نظر قرار گیرد

روشهای توانبخشی وآموزشی درمشکلات ویژه یادگیری

روش ادراکی – حرکتی : ( کپارت ، گتمن ، برچ )  معتقدند که یادگیری حرکتی مبداء یادگیری است . طرفداران این نظریه عقیده دارند کنترل حرکات  که اولین مرحله از رشد فرد می باشد بر چهار پایه حرکتی ( حالت – تشخیص چپ وراست – جهت یابی – تصور بدنی ) بنیاد می گردد.

تقویت یادگیریهای ادراکی – حرکتی :

حرکت روی نرده چوبی  -  تمرین روی تخته تعادل

- حرکت در روی تشک ژیمناستیک ، فرشته در برف و ماسه نرم

- تقلید راه رفتن حیوانات – تقلید صدای موزون

تقویت پیوند ادراکی – حرکتی :

               -فعالیت های مربوط به عضلات بزرگ

               -فعالیت های مربوط به عضلات ظریف

»- تقویت پیوند ادراک بینایی – حرکتی:
-
تشخیص شی داخل کیسه و تطبیق آن با شی خارج کیسه
»- تقویت پیوند ادراک شنوایی – حرکتی :
-
تشخیص منبع تولید صدا – تقلید صدا
»- تقویت کنترل بینایی :
-
تقویت منبع نور ، تعقیب چشمی شی در جهات مختلف
»- تقویت مهارتهای قبل از نوشتن :
-
ترسیم خط آزاد ، نقاشی با انگشتان ، کپی کردن اشکال منظم هندسی
»- تقویت ادراک شکل :
-
تشخیص و تمیز اشیا و تصاویر مختلف
- جور کردن اشیا وتصاویر
- تشخیص حروف و اعداد
- تشخیص قسمتهای حذف شده 

روش سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی : تئوری تشکل نظام عصبی توسط ( دمن – دلاکاتو) مطرح شده است . بر اساس این تئوری وقتی نظام عصبی کامل شد ، مشکل یادگیری از بین می رود. توالی مراحل حصول به حرکات کامل عبارتند از : 

1-غلت زدن

2-تحرک موضعی به صورت دایره ای و بالعکس

3- خزیدن بدون طرح

4- خزیدن هماهنگ

5- خزیدن دوجانبی

6-خزیدن متقاطع

7- چهار دست و پا رفتن بدون طرح

8- چهار دست و پا رفتن هماهنگ

9- چهار دست و پا رفتن دو جانبی

10- چهار دست و پا رفتن متقاطع

11- تاتی رفتن

12-راه رفتن بدون طرح

13-راه رفتن متقاطع 

روش چند حسی :

بنیان گذار این روش آموزشی دکتر گریس فرنالد (1943)  معتقد است ایجاد توازن و تعادل در حس بینایی شنوایی و لامسه برای آموزش مفید می باشد.

این روش آموزشی ( روش تعقیب فرنالد ) نامیده می شود . زیرا تعقیب با انگشتان ، بعدی جدید بر روش معمول خواندن یا تشخیص کلمات است .  در این روش ، کودک همزمان کلمه را (احساس می کند)،(می بیند)،( تلفظ می کند) و(می شنود).

سینا

خانم فرنالد برای ( شرطی شدن مجدد مثبت ) پیشنهاد می کند :

1 – از جلب توجه کودک به شرایطی که باعث تشدید هیجانات او می گردد پرهیز شود .
2 – از به کار بردن روش هایی که قبلا بر کودک ازمایش شده و فایده ای نداشته است ، اجتناب گردد .
3 – از ایجاد شرایطی که در دانش آموز دچار دستپاچگی می گردد جلو گیری بعمل آید .
4 – از توجه مستقیم به ناتوانی کودک در انجام فعالیتها  خوداری شود .

روش موثر درکلاس درس برای دانش آموزان دچار مشکلات ویژه یادگیری

1- توالی : تقسیم تکلیف به بخش های تشکیل دهنده آن است .هر بخش با حمایت و به صورت گام به گام آموزش داده می شود و با ماهر شدن دانش آموز در آن فعالیت ها ، گام بعدی شروع می شود .

2- تکرار و تمرین : آزمون روز مره مهارت ها ، تمرین و مرور مهارت ها ، تکرار تمرین ، مرور بخش های متوالی و بازخورد روزانه

3- قطعه بندی : عبارت است از تقسیم مهارت هدف به واحدهای کوچکتر

4- سوال و پاسخ هدایت شده : سوال پرسیدن به طور مستقیم و ارایه بازخورد

 5- کنترل مشکلات یا پردازش مراحل مورد نیاز یک تکلیف : معلمان پیچیدگی تکالیف را کنترل کرده و با فراهم آوردن انواع حمایت ها در مراحل مختلف آموزش تکالیف را قابل فهم می کنند.
6- استفاده از فن آوریهای جدید
7- الگو سازی مراحل حل مسئله توسط معلم : استفاده از روش فکر کردن با صدای بلند
8- آموزش گروهی : گروه بندی قابل انعطاف ( همگن یا ناهمگن ) و امکان آموزش مشارکتی

9- استفاده از مشارکت سایر معلمان و والدین

10- نشانه های راهبردی : دانش آموز ان دچار مشکلات ویژه یادگیری می توانند از یاد یارهای مناسب برای یاد آوری راهبردها یا روش های یاد گرفته شده ،استفاده نمایند .

 

                                                    مشکلات یادگیری غیر کلامیNLD    

اغلب مهارت های کلامی از طریق زبان، که اساسش برقراری ارتباط است سنجیده وتعریف می شود . با وجود این معلوم شده است که بیش از 65% کل ارتباطات در اصل به طریقه غیر کلامی منتقل می شود همگی ما با " ارتباط غیر کلامی " آشنائی داریم. 

همگی ما از نقش مهمی که زبان در یادگیری انسان ایفا می کند آگاهی داریم . در جامعه ی کنونی اغلب ، توانایی افراد با مهارت های کلامی شان سنجیده می شود . شخصی که با فصاحت صحبت کرده و از دامنه ی لغات گسترده تری برخوردار باشد نسبت به شخصی که دائما دچار اشتباهات دستور زبان گردیده و لغات محدودی را به کار می برد ، بیشتر و به نحو تحسین برانگیزی مورد توجه واقع می شود . دانش آموزی که دچار مشکلات ذاتی در زمینه های خواندن ، تلفظ و یا مطرح نمودن خود در کلاس باشد در اغلب موقعیتهای کلاسی مشخص می شود . و همچنین دانش آموزی که از توانایی خواندن بسیار خوبی برخوردار است نمره ی عالی در تلفظ گرفته و با فصا حت خود را مطرح کرده و معمولا معلم را وادار می نماید تا مشکلات یادگیری وی را نادیده بگیرد و اغلب این روشی است که سندرم ناتوانا ییهای آموزش غیر کلامی دانش آموزان را در سطوح ابتدایی تر مشخص می نماید.

ناتواناییهای آموزش غیر کلامی اغلب در گروه های بزرگ بچه های مدرسه ای توسط معلمین و سایر مربیان نادیده گرفته شده و تشخیص داده نمی شود . در مجموع اطلاعات کافی در زمینه دلایل نهفته مشکلاتی که این دانش آموزان در مدرسه مواجه می شوند وجود ندارد.

به اغلب این بچه ها برچسب " مشکل رفتاری " و یا " پریشانی روحی " زده می شود که دلیل آن رفتار نامتناسب و غیر قابل قبول دائمی آنهاست اما بیماری ریشه عصبی دارد تا عاطفی .

اسکن مغز افرادی که  مشکل دارند اغلب این مطلب را تایید می کند که این افراد نابهنجاری خفیفی در نیمکره سمت راست مغزشان دارند .

در تمامی نتایج عصب شناختی ، خرابی ماده سفید ( میلین که فیبر درازی در ستون فقرات است ) که به نیمکره سمت راست مغز مرتبط می شود و در یکپارچگی اهمیت دارد گزارش شده است . بنابراین شواهد و نظریات اخیر نشان می دهد که آسیب های اولیه ( بیماری ، ناتوانی ، یا اختلال ) نیمکره راست مغز یا پراکنده شدن بیماری ماده سفید که بر عملکرد نیمکره سمت چپ مغز تاثیر می گذارد ، از عوامل موثر سندرم می باشند  .

دست خط بچه هایی که مبتلا هستند ممکن است آراسته  باشد اما این عمل کند و دشوار انجام می شود. تجربه ی روزانه او در ارتباط با مهارتهای فیزیکی شبیه شخص بالغی است که هنگام اصابت کردن با چیزی تحت  شلی ماهیچه ها قرار گرفته است و دچار مشکل زیادی برای کنترل دست خط خود گردیده است

ناتوانایی های یادگیری غیر کلامی کمتر از ناتوانایی های یادگیری کلامی به چشم می خورد . در حالیکه بر آورد شده است که در حدود 10% کل جمعیت دچار اختلال یادگیری می باشند 1% از این 10% دچار ناتوانیهای یادگیری غیر کلامی می باشند . سندرم بر خلاف اختلالات زبانی اغلب بر روی جنس مونث به همان اندازه جنس مذکر تاثیر می گذارد . (نسبت 1 به 1 است ) و بروز این بیماری در چپ دستها نیز نا متعارف است .
اختلالات یادگیری غیر کلامی تضعیف کننده تر از اختلالات کلامی است .

بچه ای که دچار اختلالات غیر کلامی است دائما در موقعیت های مختلف با خود صحبت می کند اگرچه ممکن است از موقعیت تصویری که یک خانه در همسایگی اش اشغال کرده ناآگاه باشد ، اما راه برگشت از خانه دوستش را از طریق خانه های که در میان این دو واقع شده اند پیدا می کند . سازه های محیطی را نشانه گذاری می کند و یا ترتیب جزییاتی را که نشانه گذاری کردن آنها سخت باشد  و بخواهد به صورت کلامی درآورد مجددا می شمرد .

در به خاطر سپردن اشکال حروف دچار مشکل شود ( حافظه دیداری ) و از حرکات صحیح و مرتب نوشتن حروف استفاده نماید ( حافظه ترتیب دیداری ) . وی در ادراک مداوم اشکال دیداری مشکل دارد ، توانایی درک این مطلب که هر شی ای دارای خصوصیات غیر قابل تغییری است ، مانند اشکال خاص ، موقعیت ها ، اندازه ها و سبب شکل گیری تصویر های متعددی در ذهن ایجاد شده را ندارد .
تمامی کارهای که مربوط به نوشتن می باشد به کندی و به سختی انجام می شود . کپی کردن دقیق از روی تخته و یا کتاب برای این بچه ها غیر عملی و عذاب آور است.

سه نوع طبقه بندی در ارتباط با اختلال مشاهده می شود :

1 – حرکتی : ( فقدان هماهنگی ، مشکلات جدی تعادل و یا مشکلات مهارتهای دقیق نوشتاری – حرکتی )
2 –  فضایی : سازمان دهی بصری – تصویری  ( فقدان تصور ، ضعف یادآوری های بصری ، درک تصویری غلط و مشکلات ارتباطات تصویری )
3 – اجتماعی :( فقدان توانایی درک و روابط غیر کلامی ، مشکلات سازگاری با انتقالات و موقعیتهای تازه ، و یا کمبود های اساسی در قضاوت و ارتباطات اجتماعی )

سازماندهی دیداری– تصویری 
  
- مشکلات درک تصویری و روابط تصویری : شناخت ،سازماندهی ، و ترکیب اطلاعات دیداری – تصویری ، تشخیص و شناخت جزییات و ارتباطات بصری  جهت یابی بصری – تصویری شامل مشکلات جهت یابی (راست و چپ )
 - حافظه ی بصری :مطابقت داده های دیداری با فرآیند های فیزیکی    ( یکپارچگی بصری – فیزیکی ) شکل گیری ثبات دیداری ، برداشتی گشتالتی و شکل گیری تصور ، ریشه در نقصان های اساسی ادراک بصری و تصور بصری دارد .
 چنین بچه ای تصورات دیداری اش شکل نگرفته ، بنابراین نمی تواند اشکالی را که قبلا دیده است مجددا مجسم نماید ، روی جزییات چیزی که می بیند تمرکز نموده و معمولا در تشخیص کل تصویر ناتوان است .

فضایی

چگونگی رفتن به مکان های مختلف را به یاد نمی آورند.در جهت یابی مکانی مشکل دارند. اغلب ، مسیر خود را گم می کنند

در درک روابط فضایی مشکل دارند.

درشناخت زمان دچار مشکل هستند. ساعت را تشخیص نمی دهند.

در درک مفاهیم ریاضی دارای مشکل است.

در جهت یابی راست و چپ وزیرو رو  دچارمشکل می شود .

ادراک فضایی ضعیفی دارد.

هماهنگی های چشم – دست ضعیفی دارد .

در تجسم و حافظه بینایی مشکل دارد.

در تن آگاهی مشکل دارد.

ادراک شکل ضعیف است.

... 

اجتماعی

 حالت های هیجانی دیگران را به سختی تشخیص می دهند .

از نظر گفتاری خوب ارتباط برقرار می کنند.

به نظر باهوش است ولی رفتار مناسب سن نیست.

بازی کردن با دیگران برایشان سخت است.

به مراقبت کننده می چسبد.

در رابطه با غریبه ها حیلی راحت و خودمانی برخورد می کند.

زود عصبانی میشوند.

صحبت یکنواخت دارد.

- در ارتباطات غیر کلامی و فهم هیجانات طرف مقابل دچار مشکل است.       
- نشانه های رفتاری غیر کلامی را به طور مؤثر تشخیص نمی دهند .
- هنگام صحبت از حرکات بدنی زیاد استفاده نمی کند.
- شوخی را درک نمی کند.
- رابطه با بزرگ سالان خوب ولی با همسالان خوب نیست.
- به نظر می رسد که تفاوت های جزئی اجتماعی را درک نمی کنند .
- به نظر می رسد که هیچ گونه آگاهی تأثیرهای اجتماعی کنش های خود ندارند .
- انزوای اجتماعی روزافزون (برای کودکان بزرگ تر ) دارند .

بچه ای که نمی تواند چنین علائم غیر کلامی را بخواند اغلب بی نزاکت بی ادب ، خشن ، کم عقل ، بی توجه نسبت به سایرین ، خودخواه و یا گستاخ به نظر می رسد . در حالیکه در اصل هیچ یک از موارد بالا مورد وی صدق نمی کند . این بچه همانند راننده ای که نسبت به رنگ نابیناست و تقریبا نمی تواند در برابر چراغها ی راهنمایی واکنش نشان دهد ، می ماند . وی شخصی است که تمامی منابع قابل دسترس را به منظور تلاش برای درک جهانی که برای وی نشانه های غلط و اطلاعات غیر واقعی فراهم می آورد بکار می برد .

در رابطه با ارزیابی و درمان این کودکان می توان از آزمونهائی چون آزمون هوش و کسلر ، آزمون پیشرفت ریاضی کی مت ، توجه ، وایلند ، آموزیا ، فراستیگ و نظیر آنهااستفاده نمود .
در کنار راهکارهای درمانی و آموزشی معمول نظیر مفاهیم ، یکپارچگی حسی حرکتی ، تقویت مهارتهای حرکتی ظریف و درشت و نیز افزایش تعادل ، میتوان از موسیقی درمانی ، بازدرمانی ، سایکودراما ، و رفتاردرمانی استفاده کرد . یکی از همکارهای بسیار مهم آموزش مهارتهای روزمره زندگی و مهارتهای اجتماعی به این کودکان است .

تشخیص ناتوانی یادگیری غیرکلامی می تواند براساس بررسی پیشینه رشد حرکتی و تحصیلی کودک از طریق فرم ارزیابی طراحی­شده بر پایه­ی نیمرخ تحول رشدی کودکان ناتوان یادگیری غیرکلامی، به همراه تفاوت افتراقی نمرات کلامی و غیرکلامی در مقیاس هوش وکسلر تجدید نظر شده کودکان و برتری نمرات آزمون خواندن نسبت به آزمون ریاضیات ایران - کی مت، آزمون حرکتی پردو پگ بورد و آزمون ادراک دیداری- حرکتی بندر گشتالت و....انجام می گیرد.

 

 

+ نوشته شده در  90/10/19ساعت 1:16 PM  توسط رضا خان محمدی زنوز  |